Cette page appartient aux archives web de l'EPFL et n'est plus tenue à jour.
This page belongs to EPFL's web archive and is no longer updated.

Nouvelles du CRAFT

Journée sur l'innovation pédagogique: 11 décembre 2007
Une demi-journée consacrée aux technologies de formation et à l'innovation pédagogique le 11 décembre de 9:30 à 12:30 en salle SG 0211. Au programme (c.f. attachement): une présentation du Fonds d'Innovation pour la Formation (FIFO), six présentations de projets financés par le FIFO dans les domaines de l'enseignement par projet et de l'utilisation de simulations dans l'enseignement. Une introduction à Moodle, le système de gestion des cours en ligne de l'EPFL.
Posted by Patrick Jermann at 7:13
Prévenir la tricherie et le plagiat

C'est le sujet de notre prochain atelier de formation des enseignants du mardi 4 décembre.
Il aura lieu de 13h à 17h à la salle CO 016.
Y seront abordé en particulier les points suivants:


* Qu'est-ce qui pousse certain-e-s étudiant-e-s à la tricherie et au plagiat ?
* Quelles estimations faire de la tricherie et du plagiat ?
* Quelles mesures prendre pour limiter la tricherie et le plagiat ?
* Quelle prévention faire pour réduire la tricherie et le plagiat ?
* Quelles sont les mesures à prendre en cas de tricherie ou de plagiat ?


Venez-y nombreux pour partager ce thème important et d'actualité!

Cliquer ici pour vous inscrire
Posted by Jean-Louis Ricci at 9:51
Appel d'offres - 4ème projet de la Leading House Dual-T
DUAL-T est une Leading House financée par l'Office fédéral de la formation professionnelle et de la technologie(BBT/OFFT). Elle mène des recherches sur l'utilisation des technologies de formation dans le cadre de la formation professionnelle. Cette Leading House comprend actuellement 3 projets. Cet appel d'offres invite les instituts suisses à soumettre un quatrième projet dont le but est d'étendre les développements actuels à d'autres contextes, en collaboration avec les membres des trois premiers projets.

Délai pour les soumissions: 21 Novembre 2007

Site web de la Leading House: http://dualt.epfl.ch
Posted by Guillaume Zufferey at 15:13
Talk by Prof. Daniel Richardson
We have invited Daniel Richardson, professor at Reading University in the UK, to give a talk at EPFL. It will be part of the I&C Monday Seminars and it will be of interest for all researchers working with human vision and cognition. The abstract of the talk below.

WHEN: Monday 1 October 2007 at 17h15
WHERE: INM 202

TITLE:
Eye and Thou

SPEAKER:
Par Prof. Daniel Richardson, University of Reading, UK & the University of California, Santa Cruz, USA

ABSTRACT:
Movements of the eye are determined by an interaction of low level properties of the stimulus and high level cognitive factors. Typically in eye movement research, the cognitive factors are that are investigated are expectations or schemas for particular types of scene. I will present three studies demonstrating that social factors also have a substantial contribution to eye movements. In the first, participants watched a video of people giving their views on a sensitive political issue. One speaker made a potentially offensive remark. If participants believed these remarks could be heard by others, they fixated individuals who were likely to be offended. In a second study, two participants in adjacent cubicles had a discussion over an intercom while they were eye tracked. We found that their gaze coordination was modulated by what each believed the other could see on the computer screen. In the final study, we simply showed sets of four stimuli to pairs of participants. We found that that individuals looked at photographs differently if they believed that the other person was looking at the same images, or a set of random symbols. Together these experiments demonstrate that social forces have a strong effect on perceptual mechanisms. Gaze patterns are determined by what we think others will feel, what we think our conversation partners can see, and simply whether or not we think we are looking alone or with other people.

D. Richardson's homepage: http://psych.ucsc.edu/directory/details.php?id=158
Posted by Mauro Cherubini at 21:55
préparer vos enseignements
profiter des diverses prestations et services que l'EPFL met à votre disposition pour préparer vos enseignements:


- Le guide de l'enseignant répond en ligne à tout moment à de nombreuses questions que vous pouvez vous poser.


- Les conseillers du CRAFT sont tous les jours à votre disposition pour discuter de manière plus spécifique de pédagogie ou de technologie pour l'enseignement.


- Les ateliers du nouveau programme de formation des enseignants devraient vous permettre de compléter vos talents dans l'art et la manière d'enseigner à l'EPFL


- Les ABC de pédagogie pratique attendent les enseignants pressés.
Posted by Jean-Louis Ricci at 9:08
Film présentant nos meubles interactifs
Learning logistics with a warehouse mock-up: http://dualt.epfl.ch/page62923.html (end of the page)

Finger tracking with the DockLamp: http://craft.epfl.ch/page66273.html

Dialogue regulation with the Reflect Table: http://craft.epfl.ch/page66272.html
Posted by David Bréchet at 16:54
Le nouveau Guide de l'enseignant fait ses premiers pas sur Internet
Une toute nouvelle prestation à tous les enseignants est maintenant en ligne.
Elle met en scène et fédère toutes les informations utiles pour enseigner à l'EPFL.

Le Guide de l'enseignant est une co-production de la DAF direction des affaires de la formation et du CRAFT
Posted by Jean-Louis Ricci at 14:28
Ateliers Moodle les 26 et 27 juin 2007
Nous vous proposons les ateliers suivants avant les vacances d'été. Merci de vous inscrire auprès de à Florence.Colomb@epfl.ch en spécifiant la date, le(s) numéro de(s) atelier(s), ainsi que le titre du cours dans lequel vous utiliserez Moodle.


ATELIER 1: Introduction à Moodle.

26 et 27 juin, 9-12 heures, salle CO5


Pour découvrir Moodle et entrer dans le vif du sujet en éditant votre cours en ligne. Vous apprendrez entre autres, à mettre en ligne des ressources électroniques (transparents, documents, fichiers sources, etc.), à définir des exercices et travaux à rendre et à configurer un forum de discussion.
Posted by Patrick Jermann at 10:46
Séminiare par M. Sharples (Univ. Nottingham)
MyArtSpace: Technology for Inquiry Learning Between Classrooms and Museums

5 mars, 14:15 en BC 010

MyArtSpace is a service to bridge inquiry learning between schools and museums, using a Java application runing on mobile phones linked to a personal web space. In the classroom, children and teacher frame a topic for inquiry. Then, on a school museum trip they investigate the topic, using the phones to view multimedia presentions about museum exhibits, take photos, record audio, make notes, all of which are sent automatically to their personal webspace, as a time-organised record of their interpretation of the visit. Then, back in the classroom or at home, they can explore and compare their records of the visit, view related resources, and create shared presentations. The system currently runs at three UK museums: the Urbis museum of urban life in Manchester, the D-Day museum in Portsmouth, and the Study Gallery in Poole. I shall describe the design of MyArtSpace, and discuss a year-long evaluation of the project, indicating its successes and failures.
Posted by Pierre Dillenbourg at 10:25
Seminaire de S. Greenberg (UNiv. Calgary)
March 5th, 13:30; BC010

Designing Physical User Interfaces with Phidgets

Many new directions in Interface Design include Physical User Interfaces - an interacting collection of hardware and software components that includes things like sensors, motors, actuators, RFID tags, and very small displays. The problem is that current physical user interface toolkits are hard to prototype, especially if they comprise distributed components. Our solution is Phidgets, a toolkit for rapidly prototyping distributed physical interfaces. This presentation will describe what Phidgets are, and will demonstrate how people with only modest programming skills can program a physical user interface.
Posted by Pierre Dillenbourg at 10:24
Page : « Previous 1 2 3 4 5 6 Next »