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Semaine 7 Leçon 6

Situer des objets
Leçon 6, p. 26-27 - Portrait-robot
Objectifs:
Décrire une personne (describe a person):
Expressions pour décrire: vêtements
(clothes) couleurs et autres adjectifs
Accord des adjectifs avec le nom (agreement between noun and adjective)
Utilisation des pronoms toniques (moi, toi, ...)

Situer des objects: Speaking exercise. Do you remember the prepositions used to locate objects in a room? If not, revise them (leçon 5)!
More expressions:
Placez les meubles dans la chambre = place the furniture
où est ton lit ? où se trouve ton lit ? Il est … / il se trouve … (Où = where)(se trouver = to be located)
au milieu de la chambre = in the middle of the room
au centre du mur = in the center of the wall
au coin de = at the corner (à+le => au)
en face de = in front of
la fenêtre gauche => the left window
contre l’autre mur => against the other wall
sur le côté gauche de la chambre = on the left side of the room
une lampe au plafond => a lamp on the ceiling

Leçon 6: Décrire une personne
1. Ecoutez les dialogues et trouvez les personnes décrites (listen and find the described persons) (une personne = a person, it's always feminine, even if it's refering to a man)
Vocabulaire (lexique): les vêtements (clothes) et les couleurs
porter = to wear, to carry
You can exercise this vocabulary on this website: http://lexiquefle.free.fr/vetement.swf

For more items and exercises : http://www.languageguide.org/french/vocabulary/

2. Grammaire: accord des adjectifs avec le nom
Adjectives agree in gender and number with the noun
Ex. Un pantalon vert (t not pronounced)/ une chemise verte (t pronounced)
des pantalons verts (ts not pronounced)/ des chemises vertes t pronounced but not s)
Pour former le pluriel, on ajoute en général -s, il n'est pas prononcé
To form the plural, we add in general -s, this "s" is not pronounced

3. Les pronoms toniques: moi, toi , lui, elle, nous, vous, eux, elles
We use them:
to put emphasis on the person: moi, j'ai 21 ans, lui, il a 24 ans
to ask a question whithout a verb: je suis suisse, et toi? / il aime le chocolat, et elle?
to express possession: le livre est à moi (= the book belongs to me)
In a shop: c'est à qui? c'est à vous? (whose turn is it?, is it your turn?)
to use with preposition: pour toi (for you), chez moi (at my place), avec lui (with him)
to use with expressions like: c'est moi (it's me), toi aussi (you too), etc.
Ex. 4

4. La négation: ne + verbe + pas
Il est grand? - non, il n'est pas grand
Il a son livre? - non, il n'a pas son livre
Attention: un, une et des => à la forme négative = de (express the absence of something)
Il porte un blouson? non, il ne porte pas de blouson
Elle a des chaussures noires? non, elle n'a pas de chaussures noires

Homework (devoirs): learn the new vocabulary
Exercices with "pronoms toniques" and adjectives (look for opposite). Students who were absent can get the photocopies with the exercises on Tuesday from 10:00 in the multimedia center or on the shelf at the reception (opposite to the room 345).

Posted by Muriel Péclard on Friday 8 November 2013 at 16:26